Programy Pomocowe

Równe szanse edukacyjne

Baner informacyjny: Fundusze Europejskie dla Małopolski, flaga Polski z napisem Rzeczpospolita Polska, flaga Unii Europejskiej z napisem Dofinansowane przez Unię Europejską, logo i napis Małopolska

Projekt z zakresu edukacji włączającej

Powiat Tarnowski otrzymał dofinansowanie na realizację projektu „Równe szanse edukacyjne” ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027 Działanie 6.10 Wsparcie kształcenia ogólnego Typ projektu A. Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne w ramach.

Projekt skierowany jest do uczniów, zwłaszcza ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi i kadry szkół prowadzących kształcenie ogólne LO ze szkół, które zgłosiły chęć udziału w projekcie tj. ZSP w Zakliczynie, ZSLiT w Wojniczu, ZSOiZ w Gromniku.

Celem projektu jest zwiększenie szans edukacyjnych wszystkich uczniów LO Powiatu Tarnowskiego poprzez zapewnienie wysokiej jakości kształcenia tj. warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, aby umożliwić pełnię rozwoju osobistego na miarę swoich możliwości poprzez organizację dla 288 uczniów form wsparcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej: zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, rozwijających, specjalistycznych, wyjazdów integracyjnych, w taki sposób, aby każda z osób uczestniczących w projekcie miała możliwość pełnego uczestnictwa w edukacji, wychowaniu i życiu społecznym, zgodnie ze swoimi możliwościami w warunkach uwzględniających indywidualne potrzeby oraz stworzenie przestrzeni wolnej od dyskryminacji, przyjaznej, wspierającej i otwartej na osoby w różnej sytuacji poprzez organizację szkoleń antydyskryminacyjnych dla 36 nauczycieli i 159 uczniów oraz doskonalenie umiejętności i kompetencji 27 nauczycieli.
Realizacja projektu planowa jest w roku szkolnym 2024/2025.

W ramach projektu zaplanowano:

  1. Wycieczki integracyjne.
  2. Szkolenia antydyskryminacyjne dla uczniów i nauczycieli.
  3. Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze.
  4. Zajęcia rozwijające.
  5. Zajęcia specjalistyczne: rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne, trening umiejętności społecznych, arteterapia i Biofeedback.
  6. Szkolenia dla nauczycieli z zakresu diagnozowania i pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  7. Zakup niezbędnego sprzętu, pomocy dydaktyczne i materiałów.

W ramach projektu planowana jest współpraca z Powiatową Poradnią Psychologiczno – pedagogiczną w Tarnowie w zakresie prowadzenia terapii Biofeedback w ZSLiT Wojnicz.

Podejmowane działania będą oparte na dotychczasowym doświadczeniu i zdiagnozowanych potrzebach, uwzględniających indywidualną sytuację i potrzeby w szczególności związane ze szczególnymi potrzebami i niepełnosprawnością, będą także kontynuacją lub uzupełnieniem lub rozszerzeniem dotychczasowych działań podejmowanych przez szkołę w kontekście wyrównywania szans edukacyjnych.

W projekcie wykorzystywane będą rozwiązania wypracowane w ramach POWER -Przestrzeń Dostępnej Szkoły – Standard dostępności edukacyjno – społecznej oraz doświadczenia z innych krajów europejskich w zakresie edukacji włączającej.

Wszystkie działania zaplanowano zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem szkół.

Założeniem projektu jest, aby 80% uczniów podniosło, nabyło lub uzupełniło kwalifikacje po opuszczeniu programu.

#FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie
https://www.facebook.com

Wartość projektu to 385 537,17 zł.
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich 366 260,31 zł.
Wkład własny Powiatu Tarnowskiego 19 276,86 zł.

rowne szanse edukacyjne fundusze europejskie plakat
Plakat - plik PDF140.31 KB

rowne szanse edukacyjne plakat
Plakat - plik PDF2.05 MB


Rekrutacja uczniów do projektu "Równe szanse edukacyjne"

 

Rekrutacja nauczycieli do projektu "Równe szanse edukacyjne"


Plakat - plik PDF806.73 KB


Informacja o przedłużeniu rekrutacji.

Rekrutacja uzupełniająca do projektu „Równe szanse edukacyjne” nr: FEMP.06.10-IP.01-0147/24, dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021 – 2027 Priorytet Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego Działanie 6.10 Wsparcie kształcenia ogólnego, Typ A. Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne

W związku z wolnymi miejscami do udziału w zajęciach specjalistycznych BIOFEEDBACK (3 wolne miejsca) w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu Szkolna Komisja Rekrutacyjna podjęła decyzję o przedłużeniu rekrutacji na okres od 18 listopada 2024 do 02 grudnia 2024 r.

Dodatkowa rekrutacja odbywa się na analogicznych zasadach jak rekrutacja właściwa z zachowaniem aktualnie obowiązujących dat, tj. w dniach od 18 listopada 2024 r. do 02 grudnia 2024 r. złożenie wypełnionego formularza rekrutacyjnego wraz z wymaganymi załącznikami. Obowiązkowym załącznikiem jest zaświadczenie od lekarza neurologa o braku stwierdzonych przeciwwskazań do udziału w treningu Biofeedback. Zaświadczenie nie może być starsze niż rok od dnia złożenia dokumentacji rekrutacyjnej.

Chętnych do udziału zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem rekrutacji oraz złożenia formularzy zgłoszeniowych. Formularze zgłoszeniowe są do pobrania na stronie internetowej szkoły oraz w gabinecie pedagoga szkolnego.


Informacja o przedłużeniu rekrutacji.

Rekrutacja uzupełniająca do projektu „Równe szanse edukacyjne” nr: FEMP.06.10-IP.01-0147/24, dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021 – 2027 Priorytet Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego Działanie 6.10 Wsparcie kształcenia ogólnego, Typ A. Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne

W związku z wolnymi miejscami do udziału w zajęciach specjalistycznych BIOFEEDBACK (3 wolne miejsca) w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu Szkolna Komisja Rekrutacyjna podjęła decyzję o przedłużeniu rekrutacji na okres od 03 grudnia 2024 do 17 grudnia 2024 r.

Dodatkowa rekrutacja odbywa się na analogicznych zasadach jak rekrutacja właściwa z zachowaniem aktualnie obowiązujących dat, tj. w dniach od 03 grudnia 2024 r. do 17 grudnia 2024 r. złożenie wypełnionego formularza rekrutacyjnego wraz z wymaganymi załącznikami. Obowiązkowym załącznikiem jest zaświadczenie od lekarza neurologa o braku stwierdzonych przeciwwskazań do udziału w treningu Biofeedback. Zaświadczenie nie może być starsze niż rok od dnia złożenia dokumentacji rekrutacyjnej.

Chętnych do udziału zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem rekrutacji oraz złożenia formularzy zgłoszeniowych. Formularze zgłoszeniowe są do pobrania na stronie internetowej szkoły oraz w gabinecie pedagoga szkolnego.


Informacja o przedłużeniu rekrutacji.

Rekrutacja uzupełniająca do projektu „Równe szanse edukacyjne” nr: FEMP.06.10-IP.01-0147/24, dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021 – 2027 Priorytet Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego Działanie 6.10 Wsparcie kształcenia ogólnego, Typ A. Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne

W związku z wolnymi miejscami do udziału w zajęciach specjalistycznych BIOFEEDBACK (3 wolne miejsca) w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu Szkolna Komisja Rekrutacyjna podjęła decyzję o przedłużeniu rekrutacji na okres od 18 grudnia 2024 do 07 stycznia 2025 r.

Dodatkowa rekrutacja odbywa się na analogicznych zasadach jak rekrutacja właściwa z zachowaniem aktualnie obowiązujących dat, tj. w dniach od 18 grudnia 2024 r. do 07 stycznia 2025 r. złożenie wypełnionego formularza rekrutacyjnego wraz z wymaganymi załącznikami. Obowiązkowym załącznikiem jest zaświadczenie od lekarza neurologa o braku stwierdzonych przeciwwskazań do udziału w treningu Biofeedback. Zaświadczenie nie może być starsze niż rok od dnia złożenia dokumentacji rekrutacyjnej.

Chętnych do udziału zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem rekrutacji oraz złożenia formularzy zgłoszeniowych. Formularze zgłoszeniowe są do pobrania na stronie internetowej szkoły oraz w gabinecie pedagoga szkolnego.


Informacja o przedłużeniu rekrutacji.

Rekrutacja uzupełniająca do projektu „Równe szanse edukacyjne” nr: FEMP.06.10-IP.01-0147/24, dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021 – 2027 Priorytet Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego Działanie 6.10 Wsparcie kształcenia ogólnego, Typ A. Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne

W związku z wolnymi miejscami do udziału w zajęciach specjalistycznych BIOFEEDBACK (2 wolne miejsca) w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu Szkolna Komisja Rekrutacyjna podjęła decyzję o przedłużeniu rekrutacji na okres od 8 stycznia 2025 r. do 22 stycznia 2025 r.

Dodatkowa rekrutacja odbywa się na analogicznych zasadach jak rekrutacja właściwa z zachowaniem aktualnie obowiązujących dat, tj. w dniach od 8 stycznia 2025 do 22 stycznia 2025 r. złożenie wypełnionego formularza rekrutacyjnego wraz z wymaganymi załącznikami. Obowiązkowym załącznikiem jest zaświadczenie od lekarza neurologa o braku stwierdzonych przeciwwskazań do udziału w treningu Biofeedback. Zaświadczenie nie może być starsze niż rok od dnia złożenia dokumentacji rekrutacyjnej.

Chętnych do udziału zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem rekrutacji oraz złożenia formularzy zgłoszeniowych. Formularze zgłoszeniowe są do pobrania na stronie internetowej szkoły oraz w gabinecie pedagoga szkolnego.


Informacja o przedłużeniu rekrutacji.

Rekrutacja uzupełniająca do projektu „Równe szanse edukacyjne” nr: FEMP.06.10-IP.01-0147/24, dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021 – 2027 Priorytet Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego Działanie 6.10 Wsparcie kształcenia ogólnego, Typ A. Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne

W związku z wolnymi miejscami do udziału w zajęciach specjalistycznych BIOFEEDBACK ( 2 wolne miejsca) w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu Szkolna Komisja Rekrutacyjna podjęła decyzję o przedłużeniu rekrutacji na okres od 23 stycznia 2025 r. do 06 lutego 2025 r.

Dodatkowa rekrutacja odbywa się na analogicznych zasadach jak rekrutacja właściwa z zachowaniem aktualnie obowiązujących dat, tj. w dniach od 23 stycznia 2025 do 06 lutego 2025 r. złożenie wypełnionego formularza rekrutacyjnego wraz z wymaganymi załącznikami. Obowiązkowym załącznikiem jest zaświadczenie od lekarza neurologa o braku stwierdzonych przeciwwskazań do udziału w treningu Biofeedback. Zaświadczenie nie może być starsze niż rok od dnia złożenia dokumentacji rekrutacyjnej.

Chętnych do udziału zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem rekrutacji oraz złożenia formularzy zgłoszeniowych. Formularze zgłoszeniowe są do pobrania na stronie internetowej szkoły oraz w gabinecie pedagoga szkolnego.


12 lutego 2025 r. rozpoczyna się rekrutacja do zajęć specjalistycznych z teatroterapii w ramach projektu pt: "Równe szanse edukacyjne" dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021 – 2027 Priorytet Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego Działanie 6.10 Wsparcie kształcenia ogólnego, Typ A.

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dokumentami i udziału w proponowanych formach wsparcia.


30 czerwca 2025 r. zakończyła się realizacja projektu „Równe szanse edukacyjne” w ramach Działania 6.10 Wsparcie kształcenia ogólnego Typ projektu A. Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021 – 2027

Projekt realizowany był od 01 sierpnia 2024 do 30 czerwca 2025. Polegał na realizacji zajęć, wyjazdów i szkoleń dla uczniów i nauczycieli Liceów Ogólnokształcących wchodzących w skład Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Zakliczynie, Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu, Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Gromniku.

Celem projektu było zwiększenie szans edukacyjnych wszystkich uczniów Liceów Ogólnokształcących Powiatu Tarnowskiego poprzez zapewnienie wysokiej jakości kształcenia tj. warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, aby umożliwić pełnię rozwoju osobistego na miarę swoich możliwości poprzez organizację dla 288 uczniów form wsparcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej: zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, rozwijających, specjalistycznych, wyjazdów integracyjnych, w taki sposób, aby każda z osób uczestniczących w projekcie miała możliwość pełnego uczestnictwa w edukacji, wychowaniu i życiu społecznym, zgodnie ze swoimi możliwościami w warunkach uwzględniających indywidualne potrzeby oraz stworzenie przestrzeni wolnej od dyskryminacji, przyjaznej, wspierającej i otwartej na osoby w różnej sytuacji poprzez organizację szkoleń antydyskryminacyjnych dla 36 nauczycieli i 159 uczniów oraz doskonalenie umiejętności i kompetencji 27 nauczycieli.

Odbyły się:

Wycieczki integracyjne
W wyjazdach wzięło udział 288 uczestników (193 kobiet, w tym 34 ze specjalnymi potrzebami i 95 mężczyzn, w tym 16 ze specjalnymi potrzebami) - uczniów/uczennic Liceum Ogólnokształcącego zakwalifikowanych zgodnie z kryteriami rekrutacji do projektu określonymi w Regulaminie przyjętym Uchwałą nr 416.2024 z dnia 30 października 2025 r. przez Zarząd Powiatu Tarnowskiego.

Bezpośrednio przed i po wyjeździe uczestnicy wypełniali ankiety ewaluacyjne, które przygotowane były przez wyznaczonego przez dyrektora szkoły kierownika wyjazdu. Kierownicy dokonali analizy ankiet. Uzyskanie pozytywnego efektu gwarantowało otrzymanie zaświadczenia. Wszyscy uczestnicy spełnili warunek i otrzymali zaświadczenia.
Podczas wyjazdu obowiązywały karty wyjazdu oraz dokumentacja zdjęciowa.
Organizacją wyjazdów zajmowały się wyłonione biura turystyczne / inne podmioty organizujące wycieczki. Zapewniony był przewóz, bilety wstępu, wyżywienie i przewodnik.
Wyjazdy obowiązkowo spełniały oprócz funkcji dydaktyczno – wychowawczych również cele edukacji włączającej, był realizowana moderowana/ kierowana integracja.

Szkolenia antydyskryminacyjne i przeciwdziałaniu przemocy dla uczniów i nauczycieli
W szkoleniach wzięło udział 195 uczestników (97 kobiet, w tym 23 ze specjalnymi potrzebami i 50 mężczyzn, w tym 14 ze specjalnymi potrzebami i 1 z niepełnosprawnością) -w tym 159 (105 kobiet, w tym 24 ze specjalnymi potrzebami i 54 mężczyzn, w tym 14 ze specjalnymi potrzebami i 1 z niepełnosprawnością) uczniów/uczennic oraz 36 (26 kobiet, w tym 1 z niepełnosprawnością i 10 mężczyzn ) nauczycieli/ nauczycielek Liceum Ogólnokształcącego zakwalifikowanych zgodnie z kryteriami rekrutacji do projektu określonymi w Regulaminie przyjętym Uchwałą nr 416.2024 z dnia 30 października 2025 r. przez Zarząd Powiatu Tarnowskiego.

Bezpośrednio przed i po szkoleniach uczestnicy wypełniali testów wiedzy, które przygotowała firma zewnętrzna. Firma zewnętrzna dokonała analizy testów. Uzyskanie pozytywnego efektu gwarantowało otrzymanie zaświadczenia. Wszyscy uczestnicy spełnili warunek.
Na szkoleniach obowiązywały listy obecności oraz dokumentacja zdjęciowa.
Uczestnicy mieli zapewnione materiały szkoleniowe i catering na przerwę kawową.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
W zajęciach wzięło udział 275 uczestników (53 kobiet, w tym 18 ze specjalnymi potrzebami i 1 z niepełnosprawnością i 22 mężczyzn, w tym 11 ze specjalnymi potrzebami 1 z niepełnosprawnością) - uczniów/uczennic Liceum Ogólnokształcącego zakwalifikowanych zgodnie z kryteriami rekrutacji do projektu określonymi w Regulaminie przyjętym Uchwałą nr 416.2024 z dnia 30 października 2025 r. przez Zarząd Powiatu Tarnowskiego.
Bezpośrednio przed pierwszymi zajęciami i po ostatnich zajęciach uczestnicy wypełnili testy wiedzy i w niektórych przypadkach formularz samooceny, które przygotował zaangażowany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia. Nauczyciel dokonał analizy testów wiedzy / formularzy samooceny, analizy frekwencji. Uzyskanie pozytywnego efektu i osiągnięcie co najmniej 80% frekwencji gwarantowało otrzymanie zaświadczenia. Wszyscy uczestnicy zajęć spełnili warunek.
Na zajęciach obowiązywały listy obecności oraz dokumentacja zdjęciowa.
Do zajęć zostały zapewnione niezbędne pomoce dydaktyczne i materiały.

Zajęcia rozwijające
W zajęciach wzięło udział 32 uczestników (26 kobiet, w tym 9 ze specjalnymi potrzebami i 6 mężczyzn,) - uczniów/uczennic Liceum Ogólnokształcącego zakwalifikowanych zgodnie z kryteriami rekrutacji do projektu określonymi w Regulaminie przyjętym Uchwałą nr 416.2024 z dnia 30 października 2025 r. przez Zarząd Powiatu Tarnowskiego.
Bezpośrednio przed pierwszymi zajęciami i po ostatnich zajęciach uczestnicy wypełniali testy wiedzy, które przygotował zaangażowany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia. Nauczyciel dokonał analizy testów wiedzy, analizy frekwencji. Uzyskanie pozytywnego efektu i osiągnięcie co najmniej 80% frekwencji gwarantowało otrzymanie zaświadczenia. Wszyscy uczestnicy zajęć spełnili warunek.
Na zajęciach obowiązywały listy obecności oraz dokumentacja zdjęciowa.
Do zajęć zostały zapewnione niezbędne pomoce dydaktyczne i materiały.

Zajęcia specjalistyczne: rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne, trening umiejętności społecznych, arteterapia i Biofeedback
W zajęciach wzięło udział 48 uczestników (36 kobiet, w tym 10 ze specjalnymi potrzebami i 12 mężczyzn, w tym 3 ze specjalnymi potrzebami i 1 niepełnosprawnością) - uczniów/uczennic Liceum Ogólnokształcącego zakwalifikowanych zgodnie z kryteriami rekrutacji do projektu określonymi w Regulaminie przyjętym Uchwałą nr 416.2024 z dnia 30 października 2025 r. przez Zarząd Powiatu Tarnowskiego.
Odbyły się zajęcia:
Rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Trening umiejętności społecznych
Arteterapia
Teatroterapia
Bezpośrednio przed pierwszymi zajęciami i po ostatnich zajęciach uczestnicy wypełnili ankiety ewaluacyjne lub formularz samooceny, które przygotował zaangażowany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia. Nauczyciel dokonał analizy ankiet ewaluacyjnych / formularzy samooceny, analizy frekwencji. Uzyskanie pozytywnego efektu i osiągnięcie co najmniej 80% frekwencji gwarantowało otrzymanie zaświadczenia. Wszyscy uczestnicy zajęć spełnili warunek.
Na zajęciach obowiązywały listy obecności oraz dokumentacja zdjęciowa.
Do zajęć zostały zapewnione niezbędne pomoce dydaktyczne i materiały.

Trening BiofeedBack
Prowadzili specjaliści posiadający Certyfikat trenera BiofeedBack Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie bezkosztowo w ramach współpracy zawartej na etapie przygotowywania wniosku aplikacyjnego.
Bezpośrednio przed pierwszymi zajęciami i po ostatnich zajęciach uczestnicy wypełnili formularz samooceny. Specjaliści dokonali analizy formularzy samooceny, analizy frekwencji. Uzyskanie pozytywnego efektu i osiągnięcie co najmniej 80% frekwencji gwarantowało otrzymanie zaświadczenia. Wszyscy uczestnicy zajęć spełnili warunek.
Na treningu obowiązywały karty konsultacji oraz dokumentacja zdjęciowa. Zajęcia prowadzone były indywiudalnie.

Szkolenia dla nauczycieli z zakresu diagnozowania i pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
W szkoleniach wzięło udział 32 (25 kobiet i 7 mężczyzn) nauczycieli/ nauczycielek Liceum Ogólnokształcącego zakwalifikowanych zgodnie z kryteriami rekrutacji do projektu określonymi w Regulaminie przyjętym Uchwałą nr 416.2024 z dnia 30 października 2025 r. przez Zarząd Powiatu Tarnowskiego.

Bezpośrednio przed i po szkoleniach uczestnicy wypełnili testów wiedzy, które przygotowała firma zewnętrzna. Firma zewnętrzna dokonała analizy testów. Uzyskanie pozytywnego efektu gwarantowało otrzymanie zaświadczenia. Wszyscy uczestnicy spełnili warunek.
Na szkoleniach obowiązywały listy obecności oraz dokumentacja zdjęciowa.
Uczestnicy mieli zapewnione materiały szkoleniowe i catering na przerwę kawową.

W ramach projektu planowana jest współpraca z Powiatową Poradnią Psychologiczno – pedagogiczną w Tarnowie w zakresie prowadzenia terapii Biofeedback w ZSLiT Wojnicz.

Podejmowane działania były oparte na dotychczasowym doświadczeniu i zdiagnozowanych potrzebach, uwzględniających indywidualną sytuację i potrzeby w szczególności związane ze szczególnymi potrzebami i niepełnosprawnością, były także kontynuacją lub uzupełnieniem lub rozszerzeniem dotychczasowych działań podejmowanych przez szkołę w kontekście wyrównywania szans edukacyjnych.

Zajęcia spełniały również cele edukacji włączającej, była realizowana moderowana/ kierowana integracja.
Podejmowane działania były oparte na dotychczasowym doświadczeniu i zdiagnozowanych potrzebach, uwzględniających indywidualną sytuację i potrzeby w szczególności związane ze szczególnymi potrzebami i niepełnosprawnością, były także kontynuacją lub uzupełnieniem lub rozszerzeniem dotychczasowych działań podejmowanych przez szkołę w kontekście wyrównywania szans edukacyjnych.

W projekcie wykorzystywane były rozwiązania wypracowane w ramach POWER -Przestrzeń Dostępnej Szkoły – Standard dostępności edukacyjno – społecznej w zakresie:

  • Uniwersalne instrumenty wsparcia: Wszystkie zajęcia zaplanowane w ramach projektu prowadzone będą z wykorzystaniem zasady uniwersalnego projektowania w edukacji i wykorzystania uniwersalncyh instrumentów wsparcia.
  • Budowanie relacji rówieśniczych: Realizacja działań nastawionych na budowanie współpracy rówieśniczej; realizacja działań zapobiegającym zachowaniom dyskryminującym, a w przypadku ich wystąpienia będą podejmowane natychmiastowe stosowne działania; prowadzone będą działania wychowowawcze ukierunkowane na budowanie relacji rówieśniczych, kształtowanie postaw i przekonań z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb uczniów; realizowane będą działania na rzecz akceptacji dla różnorodności w środowisku edukacyjnym, wynikającej z różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów, niepełnosprawności, odmienności językowej i kulturowej, różnego statusu materialnego itp
  • Podczas wszystkich zajęć będzie rówieśnicze wsparcie w zakresie wspólnie realizowanych działań, z zachowaniem kompetencji i wsparcia ze strony nauczycieli/ specjalistów.
  • Praca z grupą ze zróżnicowanymi potrzebami (wszystkie grupy projektowe): nauczyciele opracują i realizują programy nauczania (w tym dobiorą metody i sposoby pracy oraz środki dydaktyczne uwzględniające indywidualne potrzeby edukacyjne), stosując powszechnie uniwersalne instrumenty wsparcia (UIW) tak, aby wszyscy uczniowie (w tym także uczniowie z niepełnosprawnościami), mogli korzystać ze wsparcia bez konieczności dostosowań i modyfikacji; nauczyciele uwzględnią różnice indywidualne i wynikające z tego potrzeby i możliwości uczniów, w szczególności: mocne strony, zainteresowania, tempo pracy, sposoby przyswajania wiedzy oraz motywację do uczenia się.

Pracę projektowych grup zajęciowych zaplanuje się z uwzględnieniem:

  • łączenia nowych wiadomości, umiejętności i postaw z tym, co uczniowie już znają,
  • zapewnienia dostępności treści edukacyjnych przez polisensoryczność oddziaływań dydaktycznych, bezpośrednie zetknięcie się z rzeczywistością, modelami i obrazami, wiązania teorii z praktyką - poprzez zaplanowane zakupy pomocy dydaktycznych i materiałów i sprzętu,
  • uczenia samodzielności, planowania i monitorowania osiągnięć edukacyjnych i terapeutycznych,
  • zasady stopniowania trudności i uspołeczniania.

Nauczyciele dokonają doboru form w toku zajęć, które będą wynikały ze specyfiki grupy zajęciowej.

  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna: każdy uczeń, u którego rozpoznano potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, może skorzystać z niej w szkole w ramach projektu bezpłatnie i otrzyma wsparcie adekwatne do swoich potrzeb i możliwości; wsparcie dla uczestników będzie realizowane z wykorzystaniem uniwersalnych instrumentów wsparcia, w czasie działań pozaszkolnych organizowanych przez szkoły.
  • Wycieczki: każdy uczeń szkoły ma prawo wziąć udział w wycieczce integracyjnej organizowanej w ramach projektu; realizacja programu wycieczki uwzględni indywidualne możliwości i umiejętności wszystkich uczniów, w tym uczniów z dodatkowymi potrzebami w zakresie opieki – bez angażowania udziału rodziców wybranych uczniów; w wycieczkach wezmą udział nauczyciele/ specjaliści/ nauczyciele współorganizujący proces kształcenia/ pomoce nauczyciela w przypadku, kiedy są oni niezbędni i wynika to z potrzeb ucznia; w przypadku korzystania z pomocy przewodnika/przewodniczki w trakcie trwania wycieczki integracyjnej, dostosuje się formy komunikacji, uwzględniając potrzeby wszystkich uczniów; środek transportu umożliwi przemieszczanie się wszystkich uczniów ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z niepełnosprawnościami.

Ponadto w projekcie jako wykorzystanie doświadczeń z innych krajów europejskich nauczyciele zidentyfikowali bariery w procesie uczenia się poprzez preankietę przeprowadzaną przed wszystkimi zajęciami (po ogłoszeniu list zakwalifikowanych). Uczniowie mieli także możliwość samodzielnego wypełniania formularza samooceny i postępów w nauce w odniesieniu do zajęć.

Po odbyciu szkoleń antydyskryminacyjnych uczniowie przygotowali materiały na gazetkę szkolną. Uczniowie wraz z nauczycielem wykorzystując zdobytą wiedzą podczas szkolenia poprowadzili specjalną godzinę wychowawczą, podczas której przedstawili swoim kolegom z klasy treści poznane podczas szkolenia, wspólnie wypracowali „Kodeks postępowania” odnoszący się do zakresu przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji.

Wszyscy uczniowie i uczennice, nauczyciele i nauczycielki otrzymali pozytywny wynik testu / ankiety, w związku z tym otrzymali zaświadczenia.

Osiągnięto wszystkie zakładane wskaźniki:

  • Liczba Wyjazdów Integracyjnych - 12
  • Liczba osób, która ukończyła wyjazdy integracyjne - 288
  • Liczba godzin zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - 265
  • Liczba uczniów, którzy ukończyli zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze - 75
  • Liczba szkół wyposażona w pomoce edukacyjne - 3
  • Liczba godzin zajęć rozwijajacych - 90
  • Liczba uczniów, którzy ukończyli zajęcia rozwijające - 32
  • Liczba zakupionych zestawów pomocy dydaktycznych - 2
  • Liczba godzin zajęć specjalistycznych - 82
  • Liczba uczniów, którzy ukończyli zajęcia specjalistyczne - 48
  • Liczba godzin dotycząca działań antydyskryminaycjnych - 47
  • Liczba osób, która ukończyła zajęcia antydyskryminacyjne - 195
  • Liczba grup uczestnicząca w szkoleniach z zakresu przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji - 11
  • Liczba godzin dotyczaca szkoleń zorganizowanych dla nauczycieli z zakresu diagnozowania i pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - 15
  • Liczba nauczycieli, która ukończyła szkolenia z zakresu diagnozy i pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - 32

Wszystkie zakładane do osiągnięcia wskaźniki dla projektu „Równe szanse edukacyjne” zostały osiągnięte.
Osiągnięcie w/w wskaźników przyczyniło się do osiągnięcia Celu głównego projektu.